Cooking is love made visible

Szöszi a konyhában

Szöszi a konyhában

Sült sertéscomb részeges káposztával

avagy az újévi malacságok margójára...

2015. január 06. - fuf87

11_6.jpg

Nem tudom, Ti hogy vagytok a babonákkal, néha úgy érzem, ahogy öregszem, egyre inkább hiszek bennük, lehet azért, mert próbálom jobbá tenni a saját és a körülöttem élő emberek életét, ezért egy minimális kockázat sem fér bele a pakliba, fene se tudja. Lényeg a lényegben, hogy Újév napján ugyebár nem lehet bizonyos ételeket enni, és mivel nem vagyok lencseszerető, maradt a röfi, bízzunk benne, túr nekünk egy kis szerencsét 2015-ben. :)

(zárójelben megjegyezném, külön büszke vagyok rá, hogy idén előre gondolkodtam és főztem valamit 31-én, mert tavaly Anettel maradt a másnapos, remegős kaja rendelés, idén Gáborommal csak a konyháig kellett elvánszorogni. Bár a piacon a hentesnél a tömeg nem volt elhanyagolható, meg a fél óra sorban állás sem, de hogy is szokták mondani, valamit valamiért?)

És ha már ennél a receptnél tartunk, nem csak január elsején túrhatja (ami történetesen a névnapom), hanem az év bármely napján, mert ez egy szuper étel, akár egy testesebb vasárnapi ebédre is.

Hozzávalók:

- bőrös sertéscomb (nekünk egy cirka két kilós darabot sikerült szereznünk)

- 2 fej fokhagyma + egy fél

- 30 dkg húsos szalonna (mi Kolozsvárit szerváltunk)

- 4-5 hosszabb rozmaring ágacska

- só, frissen őrölt bors, kömény, majoránna 

- 25 dkg sertészsír 

- 1,5 dl olaj

- 5 ek méz

- 6-7 dl barna sör

1) a húst alaposan átmossuk.

11_5.jpg

Majd fogunk egy éles kést, és beirdaljuk (lehetőleg egészen a csontig - nem egyszerű, ilyenkor jól jön egy férfi a háznál!) hosszanti irányban és keresztben is!

12.jpg

Az első kör fűszerezés következik (ne spóroljunk) - nekem nem volt időm bepácolni, aki teheti ne hagyja ki!!! 

2) A meghámozott, félbe/negyedbe vágott fokhagymagerezdeket és a szalonnadarabkákat benyomkodjuk a szeletek közé, illetve késsel ejtünk még néhány mélyedést a húson, ahová szintén tűzdelünk. (ezzel az a célunk, minél jobban átjárják az ízek az alkotást.)

13.jpg

3) Készítsük el a "fűszeres olajat", amivel megkenjük első körben a röfit! Ehhez fogjunk egy tálkát, menjen bele 1-1,5 dl olaj, egy fél fokhagyma összenyomva, 1 rozmaring ágacska felaprítva. Ezzel alaposan megkenjük a húst, amire még rátettem a maradék ágacskákat, a hús mellé tegyünk sertészsírt, melléöntünk 2 dl barna sört, majd alufóliával lefedve betesszük a 180 fokra előmelegített sütőbe. 

14.jpg

15.jpg

4) Kábé egy óra múlva ránéztem, ráborítottam még 2 dl barna sört, és tovább sütöttem fólia alatt még 30-40 percet.

5) Ellenőrizzük a hús puhaságát (kés/villa), amennyiben ez megfelelő, kapjuk ki a tepsit, vegyük le a fóliát, keverjük össze a maradék sört a mézzel és kenjük meg vele alaposan a húst, majd tegyük be még egy fél órára, hogy szép pirosas színt kapjon. (közben 1-2x meglocsolhatjuk a szafttal, hogy ne száradjon ki.) Amikor kellőképpen megpirult, akkor kész a remekmű, élvezzük hát :)

12_1.jpg

Ó és ami fontos: tekintélyes mennyiségű szaft termelődik alatta, ami az egyik legfinomabb része ennek az ételnek! Szóval tálalásnál jól öntsük nyakon vele a húst és a krumplit! :) (de annak is isteni csemege, aki szeret tunkolni)

A köretekről...

Én kétféle körettel készültem, az egyik a klasszikus hagymás tört burgonya volt mangalicazsírral. A másik pedig egy kis részeges káposzta:)

A hagymás tört burgonya elkészítése mint tudjuk, nem igényel speckó kvalitásokat.

kr1.jpg

A krumplikat megfőzzük enyhén sós vízben. Közben megdinsztelünk egy nagy fej vöröshagymát egy kevés mangalicazsíron, majd ezt hozzáadjuk az összetört krumplikhoz.

kr2.jpg

kr3.jpg

Frissen őrölt fekete borssal ízesítjük. Én szoktam hozzá pakolni valami zöld fűszert is, ezúttal petrezselymet. 

A részeges káposztáról

k1_1.jpg

Hozzávalók:

- 2 közepes fej vöröshagyma

- 2-3 ek cukor

- fél kg káposzta

- 2 közepes méretű alma

- frissen őrölt bors

- köménymag + római kömény

- egy citrom és egy lime lereszelt héja (a fél citrom leve is mehet bele)

- 3-4 dl száraz pezsgő (és ha már kinyitunk egy üveget, a maradékot igyuk meg :D )

A hagymát felkockázom és megdinsztelem kevés olajon, majd hozzáadom a cukrot és karamellizálom.

k2_2.jpg

Amikor szép barna színe kezd lenni, hozzáadom a káposztát, és a lereszelt almákat, majd összeforgatom és fűszerezem. Kicsit hagyom így rotyogni, majd rádobom a lime és citrom lereszelt héját, hozzáadom a  citromlevet, felöntöm a pezsivel és kb 45 perc alatt puhára főzöm.

k3.jpg

Nálunk ez volt az újévi lakoma, de mint mondtam az év bármelyik napján fejedelmi ebéd vagy vacsora :) Jó étvágyat és még egyszer BUÉK Mindenkinek :)

A bejegyzés trackback címe:

https://fruzsifoz.blog.hu/api/trackback/id/tr17046255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása