Cooking is love made visible

Szöszi a konyhában

Szöszi a konyhában

Variációk vargányára

Vargánya krémleves fehérborral & Vargányás Pite

2014. július 29. - fuf87

kééép.jpg

Örömmel jelenthetem, a vargánya dömping még nem ért véget! Hála az esős időjárásnak lehetőségünk van mindenféle csodák kreálására. Mint a legtöbb dolgot, a vargányát is célszerű a lehető leggyorsabban felhasználni, így nem volt választásom, mikor megláttam az újabb halmot. Ezúttal levest és egy pitét is készítettem:)

Vargánya krémleves fehérborral

llll.jpg

-40-50 dkg friss vargánya

- 2 nagyobb fej vöröshagyma

- 3-4 gerezd fokhagyma

- só, bors, pirospaprika

- 2 dl tejszín

- 3-4 ek olívaolaj

- 2 dl fehérbor + víz

A feltéthez: 15 dkg szalonna, néhány ág kakukkfű

A gombákat nagyobb darabokra aprítom, felkockázom a vörös és a fokhagymát is. Egy edényben felforrósítok 3-4 ek olívaolajat, majd ezen megdinsztelem a vörös-és fokhagymát is. Félrehúzom az edényt, só, bors, pirospaprika mehet a megdinsztelt hagymára, majd rá a felszeletelt gombák.

varg2.jpg

Visszateszem a tűzre és nyakon öntöm cirka 2 dl fehérborral (Én Gál Tibor Egri Csillagát kortyolgattam főzés közben, így ez került az ételbe is), illetve tetszőleges mennyiségű vízzel. (én kb 3-3,5 dl vizet öntöttem rá) Amikor a gombák megfőttek, jöhet bele a tejszín. Ha egyszer felrottyant, előkapom a botmixert, és leturmixolom. (Én pár nagyobb szem gombát kimenekítettem egészben, hogy a fullos hatás kedvéért a végén visszatehessem) Maga a darálás/turmixolás nálam azért élvezett relevanciát, mert szerettem volna elkerülni a lisztes habarással való sűrítést.

varg3.jpg

 

A végén még őrölt borssal és sóval ízesítem. Tálalásnál néhány ág kakukkfűvel és pirított szalonnával kerekítem ki az ízeket. Fejedelmi fogás, kóstoljátok meg:)

varg4.jpg

Vargányás pite édesburgányával és ruccolával

pite cover.jpg

Mivel még csak a fele vargányát használtam fel a leveshez, felmerül a kérdés, mihez kezdjek a másik felével? És így született meg a pite ötlete:) Lássuk mi kell hozzá:

- mirelit leveles tészta (szerintem praktikus és gyors - a dolgozó nők nagy barátjaként aposztrofálnám) 

- 50-60 dkg vargánya

- 3-4 darab közepes méretű édesburgonya

- egy nagyobb zellergumó fele

- rozmaring, zellerlevél, kakukkfű

- só, bors

- 2 fej vöröshagyma

- 7-8 gerezd fokhagyma

- 1 csomag feta sajt/ krém fehér sajt ( én most az utóbbit használtam, olcsóbb és szintén nagyon finom)

- 4-5 közepes méretű paradicsom

- 2-3 dl tejföl

- egy tojássárgája

- fél csomag ruccola

pit1.jpg

Az édesburgonyákat kábé 30 percig sütöttem, majd kikapartam húsukat a héjukból és leturmixoltam őket. A zellert megfőztem és szintén leturmixoltam. 

pite2.jpg

A hagymákat megdinsztelem, majd rájön a felvágott gomba, amit kakukkfűvel, sóval, borssal, rozmaringgal és zellerlevéllel ízesítettem, ahogy megpuhul, leveszem a tűzről. 

pite3.jpg

A mirelit leveles tésztát én csomagostól egy kis langyos vízbe áztattam be, hogy kiolvadjon, majd Gábor segítségével kinyújtásra került a tészta (2 részre bontjuk), az egyik kinyújtott részt egy kapcsos tortaforma aljába rakjuk, de úgy,hogy az oldalán egészen a  tetejéig szintén ki legyen bélelve tésztával. A pite alapjául az édesburgonya ill. zellerpüré szolgált, ezt a réteget sóztam, borsoztam. Erre jön néhány krém fehér sajt lapocska, rá egy fél csomag megmosott ruccola, erre pedig a gomba.

pite4.jpg

Újabb réteg sajt, amire a felkarikázott paradicsomokat helyezem, ezekre a tejfölt. A tészta másik feléből szintén kinyújtok egy akkora részt, amely a pitém tetejéül fog funkcionálni. Miután lezártuk a piténk tetejét, megkenjük egy tojássárgájával és mehet a sütőbe, légkeverés, 180 fok, 35-40 perc.

pite5.jpg

Ha elkészült 1-2 óráig hagyjuk kihűlni, hogy jól szeletelhető legyen. Jó étvágyat, éljen a vargánya! 

pite6.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fruzsifoz.blog.hu/api/trackback/id/tr46556957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2014.07.31. 15:09:13

Klassz a pite, gratulálok hozzá!

fuf87 2014.07.31. 15:09:57

Köszönöm szépen ;)
süti beállítások módosítása