Cooking is love made visible

Szöszi a konyhában

Szöszi a konyhában

Töltött paprika chilivel és whiskyvel

avagy a nyár utolsó sóhaja

2014. augusztus 15. - fuf87

tp1.jpg

Egész nyáron készültem, hogy csinálok töltött paprikát, de valahogy mindig elmaradt, mert lusta voltam, mert más dolgom volt, mert mindig találtam valami kifogást, viszont amikor múlt hétvégén Anyós és Após elláttak egy impozáns szentlőrinckátai paprika szállítmánnyal, tudtam, hogy nincs mese :)

Szerintem ez egy olyan fogás, amire méltán lehet büszke a magyar gasztronómia, nyilván többféle változata ismert, én nagyon szeretem az igazi "traditional", nagyanyáink által is főzött verziót, mégis, most egy általam módosított receptet mutatok meg :) (leginkább azoknak, akik szeretik a csípősebb, pikánsabb fogásokat)

Hozzávalók: 

- 7-8 kápia paprika (zöld/piros) - igen, tudom eredetileg fehérbe kellene tölteni, de szívünk joga másikat használni, nem?

- 2-3 hegyes erős zöld paprika

- néhány apróbb gömb alakú, nem csípős paprika 

- 40 dkg darált sertés hús (és itt egy jó tanács: a pasinknak, ha elküldjük Őket a boltba, mindig mondhatunk 20-25 dkg-gal kevesebbet - mert szeretnek többet venni a kelleténél - nekem Gábor most csak 66dkg-ot hozott :)))

- 10-15 dkg húsos szalonna (én Kolozsvárit tettem bele)

- 25-30 dkg rizs 

- 1-2 tojás (mérettől függően)

- 1 kisebb zellergumó

- zellerzöld, petrezselyemzöld, rozmaring (friss)

- 2 hámozott paradicsom konzerv

- 1 l 100%-os paradicsomlé 

- cukor (én xilitet használtam)

- 2-3 kisebb chili paprika

- 2-3 ek. whiskey

- 3 közepes fej vöröshagyma

- 7-8 gerezd fokhagyma

- só, bors, pirospaprika + egész zöld bors

- 5-6 nagyobb krumpli

Első körben elkészítem a tölteléket. A tölteléknél nagyon fontos, hogy amit tudok leturmixolok, hogy ne legyen darabos, max minimálisan. A 30 dkg rizst előfőzöm és félreteszem. (Én csészét használok mindig rizs főzéseknél - 1 csésze rizshez 1,75 csésze víz kell. Nem kell készre főzni, csak megvárjuk, amíg magába szívja a vizet, amibe őrölt tarkaborsot, és vegetát szórtam.)

tp3.jpg

Szóval 1,5 vöröshagymát leturmixolok, jöhet hozzá a szintén összepürésített szalonna (ne ostorozzatok meg), erre pedig a minire aprított zellerzöld. Hozzáadom a darált húst, sózom, borsozom és jó sok piros paprikát szórok rá.

tp4.jpg

Ráütöm a tojást. (Mivel nekem miniatűr tojásaim voltak otthon, kettőt használtam fel.) Ehhez jön hozzá a rizs. Kézzel összegyúrom. Figyeljünk arra, hogy a rizs elhűljön, mire elkezdjük összedolgozni a cuccokat, mert eléggé tud égetni. (Igen, nekem sikerült kicsit megpiróznom a tenyeremet, de erre szokták mondani, hogy kockázat nélkül nincs siker.)

tp5.jpg

Kicsit állni hagyom az alkotást, amíg kicsumázom a paprikákat. Én az ereket benne hagytam, igen a csípősben is. Majd megtöltjük a paprikákat a töltelékkel, a megmaradó masszából húsgombócokat formálunk.

tp6.jpg

Kapjunk elő egy nagy edényt. A maradék 1,5 vöröshagymát dinszteljük meg kevés olajon, majd ehhez adjuk hozzá a ledarált zellergumót. Ha kicsit összeértek az ízek, jöhet hozzá a két hámozott paradicsom konzerv. Só és bors és zöld bors. Sok. Majd hozzáadom az apró chili paprikákat, hadd váljon a hangulat igazán forróvá. És jöhet rá a paradicsomlé. Újabb kör fűszerezés.

tp7.jpg

Ha a paradicsom túl savanykássá tenné a mártást, cukorral/xilittel kompenzáljunk, de csak finoman. Ha elértük a kívánt ízt, 2-3 evőkanál whiskyt csöppentünk a kondérba. (innen jön az a megfoghatatlan füstös íz, amiért megbolondulok) majd szépen belerakjuk a húsgombócokat és a megtöltött paprikákat, és puhára főzzük. (kb. 20-25 perc) Még mehet rá bors és rádobom a gömb alakú paprikákat is.

tp2.jpg

Menet közben kiveszünk egy gombócot, és félbevágva csekkoljuk, megfőtt e rendesen. Ha igen, leveszem az edényt a tűzről, hagyom kicsit hűlni, majd kipecázom a  gombócokat és a paprikákat és szószt átpaszírozom. (Igen tudom, mindenki utál paszírozni, de utána egy tiszta, szép szószt kapunk és már megérte.) Közben a krumplikat hosszúkás, nagyobb darabokban enyhén sós vízben megfőzöm. (Tálalásnál én a műremeket petrezselyemzölddel és friss rozmaringgal szórtam meg, vannak akik tejfölöznek is, én ezt most hanyagoltam)

És így nézett ki:

A) krumpli nélkül

tp8.jpg

B) krumplival:

tp9.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fruzsifoz.blog.hu/api/trackback/id/tr726605643

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása